WEEK VAN DE HSP 14-20 JUNI 2021! BEN JE ERBIJ?

gedurende de HSP week: Jouw kern in beeld

Als HSP staan jouw zintuigen wijd open. Jouw grote hart wil er voor iedereen zijn. Door jouw vermogen te versmelten met de omgeving voel jij vaak niet waar jij eindigt en de ander begint. Terug kunnen keren naar jouw kern, jouw centrum is voor jou van wezenlijk belang voor een goede innerlijke balans. Benieuwd naar jouw kern? In deze sessie ga jij contact maken met jouw kern. De creatieve werkvorm nodigt uit om af te stemmen op jouw binnenwereld. Het enige wat je nodig hebt is jouw bereidheid, A3-papier en kleurpotloden.  Aan het einde van deze sessie voel jij je erkend en gehoord, en verrijkt met mooie waardevolle en nieuwe inzichten.  

We werken online, 1 op 1. Heb jij de moed dit stapje naar binnen aan te gaan? Contact me in de week van de HSP en maak gebruik van deze speciale aanbieding die geldt als je in de week van de HSP boekt.  De sessie duurt max.1,5 uur en kost  €39. Meer informatie of aanmelden bij info@zachtvoorjezelf.nl

Zondagavond 20 juni 19.30 Zelfcompassie en HSP

Een mooie afsluiter van de HSP week! Een gratis cadeau voor jou van Sensitives en Zachtvoorjezelf coaching.

Het leven van jou als HSP wordt gemakkelijker en fijner als je zacht kunt zijn voor jezelf. Als je jezelf niet telkens op je kop geeft als je weer in je eigen valkuilen bent gestapt. Want laten we eerlijk zijn: harmonisch leven als HSP  vraagt een geduldige liefdevolle houding naar jezelf. Dat betekent: proberen, reflecteren, puzzelen, leren, vallen en opstaan. Coach Yvonne Franssen, zelf HSP, weet dat als geen ander. In deze dynamiek zacht blijven voor jezelf, en jezelf altijd weer nieuwe kansen geven, dat heet zelfcompassie. En dat kun jij ook leren!

Op zondag 20 juni om 19.30u gaan we hiermee oefenen, onder leiding van Yvonne Franssen, HSPcoach bij Zachtvoorjezelf.nl.  Ben je erbij? Meld je dan aan bij unite@sensitives.nl.

Cover ebook zacht zijn voor jezelf

Over gevoelens hoef ik jou niets te vertellen. Jij voelt zoveel dat je vaak bang bent dat je gevoelens jou overweldigen. Maar wist je dat gevoelens voor jou een belangrijke boodschap kunnen hebben? Onder jouw gevoelens zit een boodschap van wat jij nodig hebt op dat moment. Ik zie vaak dat hoogsensitieve mensen hun gevoelens onderdrukken of zichzelf afleiden of verdoven. Dat is jammer, want door je gevoelens te ervaren, leer je jezelf steeds beter kennen. Het vraagt moed je gevoelens te durven waarnemen en doorleven. Dit boek gaat jou daarbij een stapje verder helpen. Nieuwsgierig? Download dan nu dit e-book. Ik lees graag wat je ervan vond!

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de privacyverklaring.

Cover ebook zacht zijn voor jezelf

Je zo anders voelen. De pijn van altijd het gevoel hebben dat je anders bent dan je omgeving. Dat je niet, zoals je vrienden, elke dag twee  afspraken kunt hebben, naast je werk. Dat jij niet vooraan wil staan bij een concert. Jij moet juist doseren. Te hard, te fel, het werkt voor jou niet zoals het bij veel anderen werkt.  Waar anderen een kick van krijgen, dat put jou uit. Na een dag werken ben jij vaak doodop. Heb je het idee dat je op  klappen staat. Hoeft er maar iets onverwachts te gebeuren en je begint te huilen. Terwijl je dat helemaal niet wilt. Want daar reageren mensen dan weer zo heftig op. Die denken op zijn minst dat je op instorten staat. En hoognodig naar de huisarts moet. Voor een goed gesprek. Of een kalmerend pilletje. Terwijl jij weet dat dat helemaal niet nodig is. Jij kent jezelf inmiddels zo goed, dat je weet dat het enige wat jij nodig hebt, rust is. RUST RUST RUST. En tijd om alles te verwerken wat je hebt meegemaakt.  Jij huilt nu eenmaal intens, dat heb jij nodig. Om te ontladen, om alle prikkels van die dag los te laten. 

Intens voelen. En niet alleen huil jij intens, jij voelt ook intens. Je zou graag wat minder willen voelen. Of in elk geval wat minder heftig.  Gewoon. Dat alles niet zo hard bij je binnen komt.  Waar anderen kalm bij blijven, loop jij gelijk te trillen. Als jij schrikt, voel je dat uren later nog in je lijf. Een kritische opmerking dreunt dagen later nog bij je door.  Jij blijft die uitdrukking van die persoon nog dagen voor je zien. 

Telkens leeglopen. En dat wat je meemaakt is niet eens zo heftig. Of, laten we zo zeggen, anderen in jouw omgeving zouden er kalm onder blijven. Een verjaardag, waarop veel mensen komen. Een vergadering op je werk waarin iemand ongezouten kritiek heeft. Een concert op bevrijdingsdag. Je bent dol op gezelligheid, houdt van mooie muziek, jij krijgt kippenvel van mooie muziek en een mooie zangstem. Maar tegelijk kun je er maar een kleine dosis van hebben. En ga je over die grens, dan loop je leeg. En dat voel je aan je hele lijf. Je armen voelen lam, je benen. Je hoofd voelt moe. In het slechtste geval krijg je maagpijn, hoofdpijn..kortom zoveel gevoelens van discomfort dat je maar een ding wil: naar huis, en stilte. Alleen met jezelf.  

Onbegrip en oordelen van je omgeving. Vrienden en familie hebben lang niet altijd begrip. Je zegt te vaak af. Je bent te gevoelig. Misschien met je eens wat harder worden? zeggen ze. Of  jezelf iets minder serieus nemen…je kent het zo langzamerhand wel. En het maakt je moedeloos, wanhopig, verdrietig en depressief. Ja , om heel eerlijk te zijn, word je er depressief van. Je voelt je zo alleen met deze gevoelens. Het liefst zou je jezelf veranderen. Maar hoe? En bovendien weet je dat je jezelf daarmee ontrouw zou zijn. 

Altijd ploeteren. Het is zo ingewikkeld. Maar eigenlijk ook weer niet.  Diep van binnen weet je dat je hoogsensitief bent, maar eigenlijk wil je er ook niet aan. Je wil gewoon niet anders zijn dan je omgeving. Maar anderzijds kun je er ook niet omheen. Want het is gewoon zo: je bent  dag en nacht keihard aan het werk om jezelf overeind te houden.  

Herken je dit?

Je alleen  voelen Je voelt je vaak erg alleen. Je lijkt wel de enige die is zoals jij. Supergevoelig. Heel veel tijd nodig hebben om alles te verwerken. En vaak ben je zo onzettend teleurgesteld in mensen. Die iets doen of zeggen wat zelfs niet in jou op zou komen. Zij lijken alleen maar aan zichzelf te denken! Dat is bij jou wel anders. Jij zorgt voor iedereen goed. Behalve voor jezelf.

Je een buitenstaander voelen.  Je vriendin vertelt over het gezellige weekend.  Het was wel laat geworden, maar zo leuk geweest! …terwijl zij enthousiast vertelt voel jij je maag ineen krimpen. Je hoofd gaat suizen, je tranen branden. Je verlangt zo naar die gezelligheid, wil het ook weleens laat maken. Maar je trekt het gewoon niet! Het put je zo uit, en de volgende ochtend betaal jij de prijs. Dan wil je het liefst in bed blijven. Dan ben je vreselijk humeurig, en huil je om niets. En dat wil je gewoon niet meer. Maar je wil ook niet alsmaar alleen thuis zijn, en alle gezelligheid missen. Hoe doen andere mensen dat? Waarom ben jij zo gevoelig, dat jij hiervoor de energie niet hebt??

Een druk hoofd hebben. En niet kunnen ontspannen. Je weet er alles van, totale overprikkeling. Het lukt je gewoon niet je rust te nemen, terwijl je als je heel eerlijk ben weet dat dat is wat jij nodig hebt. Maar nee, jij dendert door tot je echt niet meer kunt, en zelfs ziek wordt.  Hoe moeier je bent, hoe drukker je word. Het put je uit. Wist je maar waar jouw stopknop zat. 

Energielekken Het is elke week opnieuw een puzzel: hoe plan jij je week zo dat je einde van de week niet uitgeput en zwaar oververmoeid je weekend in gaat? Hoe plan jij je afspraken zo, dat je ze eens een keer NIET hoeft af te zeggen omdat je het niet trekt? Je merkt aan jezelf dat je steeds minder afspraken inplant. Gewoon, omdat je niet altijd maar iedereen teleur wilt stellen. Maar nu merk je dat het wel heel stil om je heen wordt. Je voelt je steeds vaker alleen, ja eenzaam zelfs. Het is een diepe pijn, voelt als een hol gat bij je hart. Het liefst wil je er ver weg van blijven. 

 Het kan ook zijn dat je hierboven stukjes van jezelf herkent. Dat kan, wat elk mens is uniek. Bovendien maakt ook je leeftijd uit. Wanneer je tussen de 20 en 30 bent, dan ben je in een tijd opgegroeid waarin jouw  gevoeligheid ruimte kreeg. Ben je echter in de 50 of 60, dan heb je jarenlang alleen gepuzzeld. Als kind kreeg je alleen maar de boodschap niet oke te zijn, een aansteller, een binnenvetter. En toch wist jij dat het anders lag. Nu jij mensen openlijk over hun HSP zijn hoort praten voelt dat voor jou als thuiskomen. Maar tegelijk kunnen herinneringen van jouw eenzame jeugd  nog steeds erg pijn doen.  

Een grote puzzel  Elke dag opnieuw ben jij bezig uit te vinden hoe jij in elkaar zit, hoe jij je verhoudt tot je omgeving, en hoe jij het volhoudt. Hoe je genoeg energie overhoudt voor jezelf, voor je vrienden, je familie, je gezin. Het is uitputtend.  Diep van binnen weet jij, dat jij het, met jouw hoogsensitieve aard, maar net volhoudt. En  veel vaker net niet. Hoe houd jij het vol, en hoe houd je het leuk? Wat kun jij doen om niet eenzaam te zijn, maar ook niet uitgeput?  

Een uitzondering zijn. Je merkt dat je echt anders bent dan je omgeving.  Jouw omgeving vindt jou vaak overgevoelig.  Ze zeggen het niet, maar jij voelt gewoon dat ze je niet begrijpen. Jij houdt je steeds meer in, uit angst raar gevonden te worden, of een drama-queen.  Het maakt je verdrietig dat zij jou niet begrijpen. Dat jij het telkens weer moet uitleggen. En dat je wel anders wilt, maar dat dat gewoon niet lukt. En dat jij uren, ja echt uren nodig hebt om te herstellen van wat jou zo heeft geraakt.  Het maakt je moedeloos. En je voelt je er bovendien ontzettend alleen door. Je weet ergens wel dat je hoogsensitief bent, maar je hebt er tot nu toe alleen maar heel veel last van. 

Hoe zou het zijn als:

  • Jij je niet meer zo alleen zou voelen met jouw hooggevoelige bedrading
  • Jij meer balans hebt in je energielevel gedurende de week, en energie overhoudt en plaats van helemaal leeggelopen te zijn
  • Jij meer vrede voelt met jezelf en je gevoeligheid. 
  • Jij je trots kunt voelen op jouw hoogsensitieve kwaliteiten  
  • Jij merkt dat er meer rust komt in je hoofd en je lijf komt, en je de overprikkeling voor kunt zijn.
  • Jij leert je gevoelens als navigatie voor jezelf te gebruiken, inclusief je boosheid.  
  • Jij voelt dat je met alles wat jou kenmerkt, zacht kunt zijn voor jezelf. ,